A megemlékezés levezetőjeként dr. Révay András, a Magyarországi Nagyoriens nagymestere először Vitányi Ivánnak, Japi legrégebbi barátjának és fasizmus elenni harcostársának adta meg a szót. Vitányi megragadó visszaemlékezése adta meg az alaphangját a következő előadásnak, amelyben Donáth László (önmagát materialistaként bemutató) lelkész Papp Oszkár átvalósulásairól, paplány feleségeiről és arról az isteni tréfájáról beszélt, hogy sikerült születése napján eltávoznia. A festőművészről készült portréfilmben maga Papp Oszkár vallott magáról, majd Márton László Japi szabadkőműves pályafutását idézte fel. A művész zeneimádatára egy Beethoven szonáta emlékeztetett, majd P. Szűcs Julianna elemezte Papp Oszkár művészetét és annak forrásait.
Az alábbiakban a Jászi Oszkár páholy honlapjáról idézem a megemlékezők írásban is rögzített előadásait.

Papp
 Oszkár Kossuth-díjas festőművész halálának egyéves évfordulójára 
szervezett megemlékezést a Magyarországi Nagyoriens Egyesület. Papp 
Oszkár, haláláig tagja volt az egyesületnek
A Magyarországi Nagyoriens Egyesület tagjai - Papp Oszkár özvegye 
jelenlétében - egy bensőséges megemlékezést tartottak, ahol a fiatalkori
 baráttól, Vitányi Ivántól kezdve P. Szűcs Júlia művészettörténészig 
többen is emlékeztek a régi barátra. A megemlékezők között volt Donáth 
László lelkész és Márton László író, műfordító. Az eseményen a 
jelenlévők megtekintették a Papp Oszkárról szóló portréfilm egy 
részletét is.
Közreműködött Hegedűs D. Géza, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész.
Lapunk, a megemlékezésen elhangzott három megemlékezést idéz fel.
A FIATAL PAPP OSZKÁR
A jelenlévők közül én ismerem a legrégibb idők óta Papp Oszkárt, ezért én kezdem a mai megemlékezést.
1943/44-ben, amikor felkerültem Budapestre, csakhamar része lehettem 
egy fiatal társaságnak, amely nem akarta tétlenül nézni a történelem 
alakulását. Most utólag is mondhatom, a jó oldalon álltunk. A közös 
alapot a fasizmus és az antiszemitizmus elitélése, vele szemben pedig a 
demokrácia és a szociális igazság szolgálata, valamint a modern művészet
 és tudomány, mindenekelőtt Bartók Béla szellemében való szellemi 
megújulás. (Ahogy mi mondtuk: „bartóki forradalom”)
Legközelebb tehát a Márciusi Front gondolkozásához, a népi 
mozgalo baloldali, és a baloldali mozgalom nép szárnyához tartoztunk. 
Így kerültünk Muharay Elemér „Népi ének, - tánc és színjátszó 
együttesébe”. Muharay akkor ugyanezt képviselte, és szoros kapcsolatban 
állt az Ellenállási Fronttal.
Sajátos volt a csoport összetétele. Voltak benne 
munkásfiatalok, méghozzá szervezettek, az akkor már illegális 
Szociáldemokrata Párt tagjai. És voltak értelmiségiek, fiatal 
egyetemisták, mint Jancsó Miklós, Jónás Pál, vagy – az itt jelenlévők 
közt rajtam kívül Bíró András.
Papp Oszkárra egyik volt sárospataki osztálytársam, Zedtwitz Ferenc 
(egyébként gróf) hívta fel a figyelmemet. Ő nem csatlakozott hozzánk de 
egyetértett velünk. (Barátságunk egyébként akkor kezdődött, amikor a 
Bárdossy-féle magyar hadüzenet napján, az osztályban újsággal a kezében 
hangosan jelentette ki, hogy ez gazság, de ez lesz a regnáló magyar 
kormány veszte.) Feri unokatestvére volt Papp Oszkárnak. Mindketten 
dédunokái Vas Gereben-nek, az egykor híres írónak, akinek eredeti neve –
 mint mindkettőjük édesanyjáé – Radákovics.
Megismerkedtünk tehát egymással és azonnal örök barátságot fogadtunk.
 Szeretettel fogadott Japi édesanyja, Mária néni is. Tudtuk, hogy 
édesapja régen meghalt, de élettársa Festetics Benó bácsi is egyetértett
 velünk. (Mária néni Kosztolányival való románcát nem emlegették, de 
Japi ágya fölött ott volt egy kép, amelyben a költő ölében ült.)
Egyezett a gondolkodásunk, egyezett az ízlésünk. A népdalban 
és Bartókban Japi is otthonos volt. A képzőművészetben én Van 
Gogh-ig jutottam, most ez kiegészült Klee-vel és Georg Gross-al.
Japiék a pasaréti háromszobás lakásukat is felajánlották, hogy ott 
tartsunk megbeszéléseket. Éltünk is vele, és ott több estén át gróftól a
 munkásfiúig nagy egyetértésben tárgyaltuk az antifasiszta 
harc lehetőségeit.
Japi tevékeny részt vett akcióinkban is. Sokfélét 
csináltunk. Iratokat gyűjtöttünk, plakátokat ragasztottunk, üldözötteket
 
bújtattunk. Szervező munkát végeztünk, az egyetemi diákellenállás kiszélesítésében,
 a deményisták és más mozgalmi szekták bekapcsolásában. Részt vettünk a 
börzsönyi partizán csoport szervezésében, és más  akciókban (például a 
Gömbös szobor ledöntésében.) Szervesen kapcsolódtunk az ellenállás 
vezetéséhez, Major Tamáshoz, Donáth Ferenchez, Somogyi Miklóshoz, és a 
katonai vonalon Kis Jánoshoz.
Esténként azonban - néha kissé vigyázatlanul – beültünk 
egy-egy kocsmába és ott némi kaja után énekelni kezdtünk, népdalokat, 
majd Kodály Biciniákat, sőt kórusműveket, majd szavaltunk – 
még vigyázatlanabbul Ady és József Attila verseket. Japi meg rajzolt, 
például éppen bennünket, s a képein hős forradalmároknak néztünk ki.
Ugorjunk egyet: 1945-ben ismét együtt voltunk. Ki-ki járt 
az egyetemre, (Japi a főiskolára), végezte dolgát, de esténkint 
mind folytattuk a Muharay együttesben. Japiról például kiderült, 
hogy szenzációs táncos. Testalkatának megfelelően nem a népi erő, 
hanem az önírónia és a szofisztikáció szellemében. Miután 
koreográfusunk szintén képzőművész volt – Szabó Iván – ő ezt nagyon jól 
megértette, és a Miloss Aurél-féle modern balett szellemében (tagja volt
 Miloss híres „Csupajáték” csoportjénak) karakter szerepeket adott 
Japinak.
Nemsokára azonban ismét változtak az idők. Súlyos 
belharcok keletkeztek a politikában és keletkeztek a Muharay együttesben
 is. A kettő természetesen összefüggött. A politikát nem kell most 
itt jellemeznem. Számunkra ebből az volt a döntő, hogy megértettük: 
nem abban az irányba megy, amit mi elképzeltünk. Az általunk 
elképzelt szocializmus a demokráciával és a bartóki forradalommal 
forrott (volna) össze. Most azt kellett megértenünk, hogy ez mit jelent 
számunkra. Nem volt könnyű. Jancsó ennek iszonyatát mondta el Fényes 
szelekben. A csoportunk mindenesetre szétesett – bár árulás nem történt,
 a személyes barátságok maradtak.
Papp Oszkár az elsők közt volt, vagy éppen az első, aki levonta 
a konzekvenciákat. Sosem lépett be a pártba, de most elsők közt 
távozott a Muharay együttesből. És azonnal konfliktusba került a 
képzőművészeti Derkovits kollégiumban, amelynek pedig alapító tagja 
volt, (ha jól emlékszem a költő – akkor képzőművésznek induló – Nagy 
László szobatársa.) Az ő ideálja a modernitás és a társadalmi 
mondanivaló egyeztetése – ebből születtek a közvetlenül 45 utáni évek 
alkotásai (Dózsáról, a földosztásról stb.) Nem tudta azonban elfogadni a
 szocreál akkor – a Zsdánov-határozat után feltétlen paranccsá előlépett
 elvét. És nem volt hajlandó hallgatni. Ezért kizárták a főiskoláról is.
 Így lett belőle főfoglalkozású restaurátor.
Visszavonult tehát a „közélettől”, és mégse. Mert lakása továbbra is 
nyitva állt mindenki számára, aki megőrzött valamit a szabadság 
+ demokrácia + szellemi forradalom belső természetéből. Amit ő 
egyre tágított, művészileg és világnézetileg egyaránt. És ugyanakkor 
sohasem tagadta meg ifjúkori hitének racionális tartalmát. Ezért volt 
azilum sokak, sokunk számára, akiket ugyanaz a bakancs szorított.

Mit
 keresett? A valóság rejtett arcát (Kállai Ernő híres kifejezését nem 
csak alkalmazva, de ki is szélesítve). A világ állandó metamorfózisának 
szellemét és törvényeit. A különböző erők működését és egymásra való 
hatását. A művészetben és a „nagyvilágban” egyaránt.
Mondhatjuk tehát, hogy mielőtt még kimondta volna, saját magától és 
saját magának feltalálta és megtalálta a szabadköműves gondolkodás 
lényegét.
Művészetének útját nem az én tisztem elemezni. 
Világnézetének minéműségéről azonban még szólok néhány szót, az idő 
rövidsége miatt tézisekben.
Lényege a kiáltó ellentmondások összekapcsolása. A féktelen változás 
és a makacs mozdulatlanság, más szóval az új keresésének és a 
megtalálthoz való elszánt hűségnek szofisztikált egysége. És ez 
az egység most utólag még jobban látszik, mint bármikor azelőtt.
Művészetének sajátossága, hogy különböző, új és új megfogalmazásban, 
sorozatokban, mondhatni műfajokban jelenik meg. Földosztás – parasztok –
 gömbfejüek – arc absztakciók – kristályok – taoista koncepciók és így 
tovább. Valamennyit áthatja a szabad metamorfózis és az előre megfontolt
 szándékkal többrendben elkövetett hűség szerves összetartozása.
Japi így lett elismert művész, de ezért maradt csak mérsékelten elismert, sohasem vált sztárrá, celebbé, divattá.
Mindig forradalmár volt, de annak mindig – az átlag számára túlságosan – halkszavú, elvont és empatikus.
Mindig halkszavú volt, de annak – az átlag számára mindig túlságosan – újító és forradalmár.
Mindig szembeszállt a nagy ellentmondásokkal, de azok egyik oldalát sem engedte győzni.
Egyszerre hatotta át a szendén pimasz szabadság, nemcsak 
a hatalommal, de az annál is nagyobb úrral, a megszokással szemben – és a
 harmónia folytonos akarása.
Papp Oszkár posztmodern volt már akkor is, amikor ezt a kifejezést 
még ki sem találták, de hű maradt a klasszikus 
modernitás metafizikájához akkor is, amikor a posztmodern csalódottság 
dühe azt el akarta söpörni.
Én ezért szeretem változatlanul.
VITÁNYI IVÁN
 Papp Oszkár a szabadkőműves

Én Papp Oszkár életének utolsó negyedszázadáról beszélek. Ekkor lépett közénk, ettől kezdve határozta meg az MNO tevékenységét.
Japit és Hajnal Albertet Vidor Ferenctől örököltük és általa attól a 
Rózsakeresztes páholytól, amely hagyományától nem idegen módon, titokban
 működött a Kádár-korszakban.
A szabadkőműves és a rózsakeresztes csoportok tevékenységében noha 
több a hasonlóság, mint a különbség, mégsem azonosak. Az emberi szív és 
ész iskolájaként szolgál mind a kettő, valószínűleg ez könnyítette meg 
az átjárást. Vidor Ferenc résztvett az első magyarországi 
páholy megalakításában, franciaországi útjai is elősegítették 
gyors beilleszkedését. Elképedve szemléltem, hogy a kenyerük javát már 
elfogyasztott Hajnal Albert és Papp Oszkár úgy érkeztek meg az első 
páholyba, sohasem látott emberek közé, olyan időszakban, amikor a mai 
szabadkőművesség írott anyaga magyar nyelven jóformán hozzáférhetetlen 
volt, mintha mindig is odatartoztak volna.
1992-ben ugyan még mindig kevesen voltunk, de elegen ahhoz, hogy 
francia barátaink bíztatására kinyilvánítsuk önállóságunkat. Az 
újjászülető Nagyoriensnek anyagi javak mellett szellemi irányításra és a
 magyar értelmiség körében ismert és vonzó személyekre volt szüksége. 
Papp Oszkár némi szabódás után vállalkozott arra, hogy mindössze két 
éves szabadkőműves múlttal megjelenítse ezt az arcot. Se akkor, se azóta
 nem találhattunk volna alkalmasabb jelöltet. Egyszerre magabiztosan és 
alázattal végezte feladatát.
Mindenkinél jobban ismerte a mértéket, bármilyen helyzetben kérdezték
 pontosan annyit mondott, ami szükséges és úgy, hogy mindenki értsen 
belőle. Egy a közvélemény számára voltaképpen ismeretlen, pletykákkal és
 rágalmakkal terhelt szervezetről a legtermészetesebb módon, mondhatnám
félkézzel mosta le az évtizedek alatt rákent gyalázatot. A 
sors fintora, hogy most, húsz évvel később mindezt újrakezdhetjük, mert 
immár ipari formában újból és újból felhangzik a rágalomária.
Nagymestersége három évében azonban nem csupán a támadások 
visszaverésére vállalkozott. Megkísérelte, hogy a szűkebb és tágabb 
környezet számára megfogalmazza a lényeget. 1992-ben megjelent 
tanulmányában így ír: 
 „A minden együttlétünk alkalmával elmondott 
hármas jelszó: Szabadság! Egyenlőség! Testvériség! valóságos társadalmi 
célképzet ébrentartó jele. Ebben a nagyon nehéz, átmeneti időszakban, 
amikor az egyik társadalmi szerkezet felbomlóban, a másik kialakulóban 
van, az átalakulás rengeteg súrlódással, egyenetlenséggel jár. Fontos 
lehet egy valóban iniciatikus, filozófikus, szakrális szemlélet 
jelenléte, mert ez is a szellemi élethez tartozik, amelyből egy 
egészséges társadalom alakulhat majd ki. Ennek egyik, bár 
természetesen nem egyetlen biztosítéka és támasza lehet egy jóértelmű 
és erős szabadkőműves közösség”.  
Papp Oszkár úgyszólván utolsó leheletéig részt vállalt a Nagyoriens 
és páholya, a  Martinovics páholy munkájában. Bármilyen keze ügyébe eső 
feladatot elvállalt, de leginkább az összejöveteleken tárgyalt témát 
összefoglaló, szabadkőműves szempontból értelmező szónok szerepét 
kedvelte. Itt kínálkozott alkalom, hogy az olvasmányaiból, személyes 
tapasztalataiból, művészi tevékenységéből leszűrt tapasztalatokat 
rögzítse és átadja.
Két évvel ezelőtt, 2010-ben egy interjúban ezeket mondta: 
„A 
lényeget valahogy úgy lehet megfogalmazni (…) valódi emberré válás. Azt 
amit József Attila így fogalmaz: Ehess, aihass, ölelhess, alhass! A 
mindenséggel mérd magad." ... 
A szabadkőművességnek van egy közismert jelszava: Szabadság, 
egyenlőség, testvériség. Ez ugyanannak az alapértéknek megfogalmazása 
társadalmi-történelmi módon, mint a bölcsesség, az alkotóerő és a 
szépség eszménye. Ez a három, a szabadság, az egyenlőség és a 
testvériség persze együtt és egymás által létezik. Ha bármelyik 
dominánssá válik a többi rovására akkor – ahogy ezt a történelem 
számtalan példája mutatja – baj van. Ez nem rövidtávú program, hanem 
célképzet. Olyan célképzet, mint a teljesség igénye valakinek a 
világlátásában. Valójában erről szól az egész szabadkőművesség, amely a 
maga szimbolikus szerkezetében, az avatások és emelések rendjében 
mutatja meg ezt a lényeget. A szabadkőművesség a kozmikus mértékű és 
kozmikus mércéjű emberi kultúrát és annak egymásba átívelő hagyományait 
szimbólumokban fogalmazza meg.
(Weöres Sándor) azt mondja a teljesség felé című művében: "
Egyetlen
 ismeret van, a többi csak toldás. Alattad a föld, feletted az ég, 
benned a létra. Erre mondtam én azt, hogy ez az ember kozmikus helyzete,
 az emberi egzisztencia lényege. Nem más a szabadkőműves program sem(…) 
És itt van – ha úgy tetszik – a szabadságom is. Ez a gondolkodás ugyanis
 megadja számomra a felelősséget és a szabadságot, hogy eldöntsem, hogy 
most akkor én belevetem-e magam a létharcba, és megpróbálom az erőszakot
 erővé, alkotóerővé emelni magamban és megerősíteni a létszolidaritást. 
Azonos vagyok a világgal, és minél többet fedezek fel, és minél többet 
élek meg belőle, annál inkább azonos vagyok vele, és annál inkább 
felelős is vagyok érte”
Végül néhány szót Papp Oszkár gondolkozásának forrásvidékéről. A 
kereszttény ihletésű humanizmust már egészen fiatal korában ötvözte – 
amint erről az imént szó esett – a haladásba vetett hittel. E kettő 
érdekében hajlandó volt nagy kockázatot vállalni: először amikor 
szembefordult a nácizmussal, másodszor amikor nemet mondott a haladás 
fogalmával visszaélő, perzekutor esztétikát hirdető állampártnak. A 
rendszerváltáskor tolongó álhősökkel és szájhősökkel is szembefordulva 
csak ritkán és halkan emlékeztetett, mekkora árat fizetett 
szókimondásáért.
Az elhallgatás, kirekesztés évtizedeiben jutott el az akkor korántsem
 divatos ezotériáig, amely nála megmaradt annak, aminek Püthagorasz 
hívei szánták: a szüntelen keresés lázas állapotának, anélkül, hogy 
zagyva misztikába torkollott volna. Az ú.n. magas fokok útját végigjárva
 élvezettel ismerkedett meg a gnosztikus, kabalista, rózsakeresztes, 
templomos hagyomány iniciatikus változataival. Minderről 
természetesen már beavatása előtt jóval többet tudott nálunk, de 
számunkra, akik időben, de nem ismeretekben előtte jártunk a szó szoros 
értelmében izgalmas volt gondolkodásában a befogadási és újraértelmezési
 folyamatot követni, látni hogyan válik a szó szoros értelmében 
hússá-vérré a szövegekbe zárt holt betű.
Testvér, mester, majd nagymester és főparancsnok. A sors, 
a közép-európai művész és gondolkodó sorsa mindössze húsz évet adott 
nekünk Papp Oszkár életéből. A szabadkőműves sírok előtt elhangzó 
jelmondat: 
„semmi sem hal meg, minden él” az ő esetében szó szerint értelmezhető. A magyar szabadkőművesség Papp Oszkár után már nem az, ami előtte volt.
A Papp Oszkár idézetek forrásai:
- Papp Oszkár: A szabadkőműves szemlélet gyökereiről. Szabadkőműves gondolatok. Második kiadás. Belvári Könyvkiadó. 1994.
 
- Átvalósulások. Beszélgetés Papp Oszkár képzőművésszel. 2. rész. Hét hárs. IX. évfolyam. 2-3 szám.
 
Márton László
A napraforgó szirmai
A szimbólumok lexikonja szerint az Újvilágból visszatérő spanyol 
hódítók nevezték a növényt napraforgónak, mert sugaras szirmaival 
igyekszik mindig a fény felé fordulni. Éppen ezért vált az Isten iránti 
hűség és szeretet jelképévé. Így jelenik meg az arcképfestészetben is, 
ahol az odaadás kifejezésére használták.

A művészettörténet ismer nagy „napraforgó-festőket”. Mindenek előtt 
persze Van Goghot, aki Arles-i házának falait a barátnak tartott vendég,
 Gauguin komfortérzésének fokozása céljából tapétázta ki. Korábbról 
ismeri Van Dyck-et, aki hetyke önarcképe mellé komponálta a fej nagyságú
 virágot, kétségbe ejtve ezzel a szaktudomány azon művelőit, akik a mai 
napig keresgélik a kiemelt növény képének megfejtését, de abban 
valamennyien megegyeznek, hogy itt és így valamiképpen csakis a 
felsőbbrendű létezés jelvénye lehetett.

Miután
 abban a szerencsében volt részem, hogy többször is láthattam műtermét, 
műveinek falnak támasztott sokaságát, az „opera completát”, számomra a 
napraforgók fontosabb témának látszottak, mint amennyi az öröklét 
számára a kurátorok által beválogattatott.Aztán a magyar festészetből 
ismeri például Szántó Piroskát, aki a rejtélyes és brutális növényt 
leginkább festett csontvázak közé szerette rejteni, mintegy a halált 
legyőző szerelmi Papp Oszkár a hatvanas évek elejétől a hetvenes évek 
végéig időről időre lefestette ezt a közönségességében is különös 
virágot. A nyomtatott dokumentumok legalábbis erre engednek 
következtetni. Mezei Ottó monográfiáiból valamint a katalógusokból.
Ha jól emlékszem festett, de legalábbis rajzolt ilyet korábban is, 
még akkor, amikor ősi közössége, a forradalmi átalakulásban érdekelt 
demokratikus aktivisták az ötvenes években színt váltottak, pályát 
elhagytak, árulókká lettek vagy éppen rabokká minősültek át. És festett,
 rajzolt, talán zománcozott később is, akkor, amikor a „természet 
rejtett arcába” és a létezés rejtelmeit a szerves meg szervetlen formák 
összecsapásának színtereként élte meg.
A sok absztrakt kép, frottázs, vegyes technikával megoldott nonfiguratív kompozíció között rendre föltűnt a nagy virág.
Emlékszem arra is, amikor rákérdeztem e motívumcsoport ihletet adó 
hátterére. A válasz első pillanatban meglepett, pedig de logikus, így 
utólag. Közismert volt, hogy Japit foglalkoztatta az ezotéria valamennyi
 formája, ahogy az egy Hamvas Béla követőhöz illett is. De hogy a 
napraforgók valójában titkos önarcképek, ez csak a magyarázatból derült 
ki. 
„Tudod, nekünk oroszlánoknak – egyúttal engem is beemelve közös 
csillagjegyünk közös - Kállai Ernő kifejezésével élve – belemerült 
rejtelmeibe - a napraforgó a mi totemvirágunk. Ahogy testrészünk: a 
szív, bolygónk a nap, elemünk a tűz, természetünk szilárd, s persze 
drágakövünk a rubin.”
Miért is vitatkoztam volna vele?! Bár sosem hittem az asztrológia 
csodaszép meséjében, a trigonok és házak, az aszcendensek és égi 
organizmusok horoszkópokban inkarnálódott nagy terveiben, elég volt a 
mesterre nézzek, hogy fölismerjem benne a jegy sugallta típus 
testmagasságtól függetlenített sürített lényegét. Mint a szakirodalom 
mondja: egyenes tartás, egyenes járás, mindig magasra emelt fej. 
Együttérző, nemes gondolkodású ember. Kedvező konstelláció esetén élénk 
erkölcsi érzéke és kötelességtudás.
Papp Oszkár napraforgói azonban nem a büszke, nagylelkű, pompakedvelő
 oroszlán emblémái lettek. Az egyik gyönyörű krétarajzán inkább 
látszanak bogáncsnak, mint a helianthus annuus tápláló magvakat hordó, 
sziromglóriával körített haszonnövényének. Egy másik drámai kartonlapján
 a kék háttérből a terméseit szorongató korong fölizzik ugyan, levelei, 
mint lángnyelvek haragos erőtől kócosak, de ereje úgy tűnik véges és 
csak egyetlen pillanatig tart. Sorsa nem lehet más, mint jobbján és 
balján kókadozó hervadt, kihunyt társaié.
A harmadik, a Napraforgó ikon hármas virágzatának szirmai már nem is 
szirmok, inkább olyan egymást harapó fogaskerekek, amelyek szikrázva, 
egymással összecsikorogva rozsdává. Mintha ezek a napraforgók másról sem
 szólnának mint a „nem kedvező konstellációról”. Az oroszlán-személyiség
 kibontakozását akadályozó lehetetlen világról. Vagy, mint ahogy a 
Japinak oly kedves költő, Kosztolányi Dezső fogalmazta a Szegény 
kisgyermek panaszai ciklus egyik darabjában: 
„A napraforgó, mint az 
őrült / röpül a pusztán egymaga, / … /szerelmese volt már a kóró, / a 
pipacs és az iszalag, /elhagyta mind, most sír magában, / rí és a 
szörnyű napra néz, / a napra, úri kedvesére, ki részeg, s izzik, mint a 
réz. Aztán eszelősen, bután rohan a gyorsvonat után.”
Így vált a büszke oroszlán fényes csillagjegyének látványos 
attribútumából a „romlás virágává”, a panasz virágává, a diszharmónia 
virágává, a csillagok szerencsétlen együtt állásának nyomasztóan 
szépséges virág-bizonyítékává. 
Bevallom, nem tanultam meg Papp Oszkár horoszkópjának titkos üzenetét
 pedig talán fontos ismeretek birtokába jutottam volna. Lehet: kulcsot 
találok művészetének utolsó nagy periódusának zárjához, a Taók, az 
Átvalósulások mindnek előtt pedig az Egregórák éveken átívelő 
ciklusaihoz. Ezekhez a pasztellből, olajból, olykor bársonyos 
velúr-papírból és igen gyakran rücskös smirgli-papírból komponált 
sorozatokhoz, melyekben a tépett körvonalakat legyűrő rend uralkodik, a 
felületet ökonomikusan belakó alakzatok ölelkező násza jellemez, a sima 
és érdes felületeket egyensúlyba irányító bölcs mérték fékez és a hideg 
meleg színeket összeszerkesztő tapasztalat formál egységes egésszé.
Röviden: a harmóniáé. Önkéntelenül adódik tehát a kérdés. Hogyan 
lehetséges az, hogy egy jelentős művész személyiség titkos, belső 
önarcképe nem más, mint a bukásra ítélt és végzet által determinált 
nagyszerű megsemmisülésé? Míg az életmű évtizedeken átívelő ciklusokba 
szerveződő teljesítménye – rokoníthatóan az Európai Iskola, a későbbi 
Bálint, az érett Korniss és még sok más háttérbe húzódó magyar 
modernista művészének teljesítményével – az életben, a természetben, a 
világban megvalósítható artisztikus és esztétikus kompromisszumra épül, 
az egymásnak feszülő erők egymást paralizáló hatásán. A kérdés 
feloldásához vagy inkább megoldásához Papp Oszkár óriási intellektuális 
apparátust mozgósított. Figyelve megszólalásait, tanulmányait, írásait, 
saját műveinek magyarázatait az embernek gyakran az az érzése támad, 
hogy a képzőművészeti produkció nála csupán a világmagyarázat egy nem 
elhanyagolható, de nem a legfontosabb része volt.
Az igazi cél inkább az a filozófia, a rendszer, a struktúra, az 
alakzat, amelynek megértése, működési formájának elsajátítása, a Nagy 
Egész belátásának átvilágítása válik a létezés Valláspótlék lett volna 
Papp Oszkár számára a Páholy tanainak elsajátítása? A hit kitágítása az 
asztrológia, a mágia, a tao, s persze a Biblia titkos üzeneteinek 
tanulmányozása révén? Nem mondanám. Pótlék helyett a hit kitágításának 
szándéka, egy különleges metaspiritualizmus, az ideálok 
összeegyeztetésének vágya, s persze egy költői szintézis hajtotta 
gondolatait és tetteit. Nem ismert és nem érzett különbséget a kézzel 
foghatóan valóságos, a tudományosan sejthető és csupán a mentálisan 
elképzelt formációk között.
Egyik remek ciklusa, az Egregórák, a Septuaginta sejtelmes 
angyalainak nevét viseli, akik jó és rossz személytelen halmazt alkotva 
egyedekhez, egyedcsoportokhoz, társaságokhoz, népekhez, nemzetekhez, 
bolygókhoz egyaránt tartozhatnak. Tehát mindenhez és mindenkihez, akik 
figyelemmel kísérik a sors kifürkészhetetlen akaratát. S akik minden 
száradó levelű napraforgó, minden szénné égő szerves anyag, minden 
megsemmisülésre ítélt élőlény méltányos, gondos, rendeltetésszerű 
őrzőjeként egy felsőbb akaratot képviselnek.
Sajnos már nem emlékszem, hogy Japi – amikor beszámolt végzetes és 
végzetterhes Oroszlán-természetéről – mit mondott a jegy érvényesülését 
alapvetően befolyásoló aszcendenséről. Meg ha mondta is, nem vettem 
komolyan. Rosszul tettem. Egész jelleméből, alkotásainak végső 
mondanivalójából arra következtetek, hogy kísérő jegye a Mérleg 
lehetett.
Vagy ha nem, akkor is úgy viselkedett.
P. Szűcs Julianna
Papp Oszkárról eltávoztáról szóló bejelentés 
ide kattintva olvasható.
