A szabadkőműves Kazinczy
SZÉPHALOM
A 13-16. században épült katedrálisok, kastélyok, erődök kőművesmesterei közül a legnagyobb tisztelet a munkájukat tökélyre fejlesztő épületszobrászoknak járt: ők a jobban munkálható szabad kővel dolgoztak. Így lett nevük: szabadkő-műves.Szathmáry-Király Ágnes | 2014-02-25 07:40 |
Orpheus
A szabadkőművesség asszociációja a köznyelvben a titkos társaság, az
alkímia, a templomos lovagok kincse, a Szent Grál, a pénzvilág
totalitárius diktatúrája és az ezekhez hasonló misztikus, többnyire
pejoratív tartalmak. Ezt közvetítik, sugallják és sulykolják a
hollywoodi sikerfilmek. Ezért sem véletlen, hogy a Széphalomra látogatók
egy része egyetlen ítélettel elintézi Kazinczy Ferenc illuminátusokhoz
való viszonyát, amikor szabadkőműves kötényét, szalagját vagy melltűjét
meglátja az Emlékcsarnok vitrinjében. A nyelvújítót 1783-ban Orpheus néven avatták az Erényes kozmopolitához
címzett rend miskolci páholyának tagjává, titkárhelyettesi tisztséget
kapott, majd egy évre rá a rózsakeresztes kör tagjává emelték
Fichtenbaum Kálmán néven. A gyűléseket a széphalmi mester olvasókörnek,
irodalmi körnek és művelődési fórumnak tekintette, ahol vitaesteket,
előadásokat szervezett. Ezeket a tényeket azonban kevesen tudják. Néhány
éve egy fiatalember az Emlékcsarnok vendégkönyvébe becsmérlő szavakat
írt Kazinczy Ferencről szabadkőműves múltja miatt. Tavaly tavasszal ez a
férfi családjával együtt visszatért a széphalmi birtokra, és megkérte a
tárlatvezetőt, adjon lehetőséget egykori bejegyzése törlésére, mondván,
hogy annak idején őt félretájékoztatták Kazinczy Ferenc és a rend
viszonyáról, de ma már – alaposan tanulmányozva a témát – tisztán látja,
hogy a mester hithű keresztényként, protestáns főgondnokként távol
tartotta magát az okkult tudományoktól. A vendégkönyvben hagyott egykori
bejegyzése –tájékozatlanságának jele – pedig nyomta a lelkét, és
zarándoklatával kívánta jóvátenni azt.Kevés olyan előadást hallani, amely tudományos kutatásokra alapozva közelíti meg az okkult tevékenységeket, alkimistákat, rózsakereszteseket, illuminátusokat vagy a maszonériához kapcsolt nagy összeesküvés-elméleteket, pláne Kazinczy Ferencet a középpontba állítva. A Magyar Nyelv Múzeuma Testvérmúzsák címmel indított közművelődési előadás-sorozatán – melyet a korszak jobb megismerése miatt indított az intézmény – Kiss Endre József, a Sárospataki Református Nagykönyvtár igazgatója beszélt a birtok egykori tulajdonosának maszonériához fűződő viszonyáról: „Azért fontos ezt a helyzetet tisztázni, mert a 18. századi szabadkőművesség – melyhez Kazinczy Ferenc is csatlakozott – még a 19. századival sem mérhető össze, nemhogy a 20. századival vagy napjainkéval. Ennek hiányában pedig torzul annak megítélése, hogy Kazinczy hogyan viszonyult valójában az illuminátusokhoz.”
Az építészettől a politikáig
A máig csodált, 13-16. században épült katedrálisok, kastélyok,
erődök kőművesmesterei közül a legnagyobb tisztelet a munkájukat
tökélyre fejlesztő épületszobrászoknak járt, akik a jobban munkálható
szabad kővel dolgoztak. Innen kapták nevüket: „szabadkő-művesek”. Az
építkezéseken külön pihenőhelyet, páholyt alakítottak ki, ahol
szerszámaikat tartották, és ahol sajátos rituálé keretében átadták
tudásukat a következő nemzedék arra érdemes tagjainak. Az idővel
intézményesült páholyok szétmorzsolódásához a nagy megrendelések
megszűnése vezetett inkább, mintsem az a tény, hogy e zárt társaságokat
más céhek és sok közember is Isten törvénye ellen vétő testületeknek
tartotta. Ez a közvélekedés ugyan a betiltásukat eredményezte, mégis
titkos társaságként – sajátos szimbolikát, jelrendszert használva –
tovább működtek. Közösségi összejöveteleiken ekkor már a szaktudás
helyett egyre nagyobb hangsúlyt kapott a spiritualitás. Az eszmék
helyett mégis fontosabb volt a betevő falat, így a munkakeresés
szétzilálta a páholyokat.A maszonéria újabb hulláma a 18. században jött el, amikor tucatjával alakultak titkos és nem titkos társaságok, amelyek a középkorihoz hasonló szimbolikával éltek, jelképrendszerük hagyományosan a szobrászok szerszámait – körző, szögmérő, függőón, kalapács stb. – használta, de éltek más, általában a természettudományokhoz köthető tárgyak képeivel is. Ez a szabadkőműves eszme viszonylag későn érte el az Osztrák-Magyar Monarchiát. Európa nyugati országaiban már a ’20-as években megalakultak az első páholyok, míg a birodalomban csak Mária Terézia uralkodásának elején, 1742-ben, Bécsben hozták létre azt főúri és nemesi családok tagságával. Sőt, egyházi méltóságok is csatlakoztak, hiszen a rend feltételként szabta a belépéshez a keresztény vallás gyakorlását, a béke tiszteletben tartását, azt, hogy nem vesznek részt egyházi vagy világi hatalom elleni összeesküvésben. Az a nemesi értelmiség gyűlt össze ezekben a páholyban, amely tenni akart a hazáért.
A nyelv a „Nemzet aranya”
Kazinczyt főnöke, későbbi apósa ajánlására avatták be a rendbe. A
kassai tanulmányi kerület igazgatóját, Török Lajost a természettudomány
szenvedélyes vegyészként tartja számon. Kolera ellen alkalmazott Rusz
tinktúrája a kor csodaszerének számított. De az alkímia is vonzotta: az
örök ifjúság titkának kutatása is felkeltette figyelmét. Apósának
ezeken a próbálkozásain Kazinczy csak mosolygott feleségével, Sophieval.
A rokonságon kívüli, okkult szertartásokban részt vevő
szabadkőműveseket azonban megvetette, iszonyodott az „ördögöket
segítségül hívó” praktikáktól, ezeket „haszontalanságnak,
esztelenségnek, bolondságnak” tartotta, és ezt a véleményét többször is
papírra vetette, többek között Aranka Györgynek. Apósával talán azért is
volt elnézőbb, mert látta, hogy Sophie milyen sikerrel alkalmazza a
növényeket gyógyításra nemcsak családjában, de a hozzá forduló falusiak
körében is. A könyvet – melyet ma a Kazinczy Emlékcsarnok őriz – Török
Sophie az apjától kapta, és az abból szerzett tudása miatt majd száz
évvel korábban még boszorkánysággal vádolták volna.Kazinczy Ferenc a szabadkőművességben egy nemesebb erkölcsiséget, tisztább gondolkodásmódot keresett. A nyelvújító a maszonériát éppúgy művelődéspolitikai eszköznek tekintette, mint a levelezést, a publicisztikát, a megteremteni vágyott Magyar Tudós Társaságot. A haladó és emelkedő nemzet látomásának jegyében művelte nyelvünket és szervezte irodalmunkat ebben a körben. Egy ilyen fórum alkalmával tett javaslatot arra, hogy az eddig német és latin nyelvű páholyok mellett indítsanak magyar nyelvűt is. Indítványára évek múltán az erdélyi testvériség nyelvművelő társaságot hozott létre, melynek előremozdítója barátja és levelezőtársa, Aranka György volt.
A felolvasások Kazinczy publicisztikájában is folytatódtak. Orpheus címmel Kassán indított folyóiratának célja a felvilágosult eszmék propagálása, a nyelvművelés és a nemzeti önismeret gyarapítása volt.
A fogság utáni Kazinczy Ferenc, akiről a tankönyvek is írnak, már levetkőzte fiatalkori naivitását, idealizmusát, amit ezekben a „szektákban” szívügyeinek – irodalomszervezés, nyelvújítási és népművelési feladatok – megvalósításához akart felhasználni. Ezután karriert már nem futhatott be, mégis megtalálta a módját, hogyan szolgálja nemzetét.
Forrás: http://www.magyarmuzeumok.hu/tema/1693_a_szabadkomuves_kazinczy_
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése