A szabadkőművesség "reformja" szerintem évszázadok óta halasztódik. S ráadásul éppen Magyarországon, az 1770-es években létrejött egy nagyon sokat ígérő változat, a Draskovich-obszervancia. Sumonyi Zoltán: Újrafelfedett titok, Talentum, 1998. könyvében, Abafi Lajos: A szabadkõmûvesség története Magyarországon, Akadémiai, 1993. című művére támaszkodva bemutatja ezt a rendszert. Bizonyos megalkuvások mellett - a cím és rangkórság bűvöletében élő egyes páholyok igénye miatt kénytelen volt az eredetileg három fokozatú rendszerét kissé elbonyolítani - megalkotta azt a szisztémát, ami ma is példaértékű lehetne hazai szabadkőműveseink számára. Rendszerében kizárólag beavatás, díjemelések és ünnepségek esetén használták a rituálékat, minden egyéb "munka" "nyílt ég alatt" zajlott, azaz nem páholyban, mellőzve a szertartásos öltözéket (kötény, kesztyű, páholyjelvény) és minden rituális tárgyat (lángpallos, körző, szögmérő, háromágú gyertyatartó, kalapácsok, meztelen tőr, özvegypersely, tápisz=szertartásos szőnyeg, egyágú nagy gyertyatartók, a B(al) és J(obb) oszlop, kardok, stb.)
A "nyílt ég alatt" folyó munkák ráadásul esetenként tényleg a nyílt ég alatt, erdőkben, mezőkön folytak, minden szertartásosság mellőzésével, nem volt percenként taps és nyakjel (az ősi eskü egyik büntetésére emlékeztető, nyakelvágást imitáló kézmozdulat), egyszerűen megbeszélték a soron levő teendőiket.
Ha tehát hazai szabadkőműveseink reform elképzeléseken gondolkodnának, igazán haladó hagyomány lenne ennek a mintegy 230 éves rendszernek a felelevenítése.
Így megmaradhatna a kapcsolat a szabadkőműves ősökkel, mégis a változó világhoz igazodva végezhetnék áldásos munkájukat.
S hogy még egy ötletet adják az újításokkal kacérkodóknak, igazán észrevehetnék, hogy az esküjükben nincs expliciten szó a szertartásokról; ha tehát egy páholy egyszer csak abbahagyná a használatukat, elvileg nem szegnék meg esküjüket. (Hogy aztán a nagypáholy páros lábbal rúgná ki a renitenseket, az is biztos, de ez már egy másik kérdés.)
Eredetileg:
http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=29321684&t=9027376
A bejegyzések listája
2003. április 3., csütörtök
A szabadkőművesség "reformja"
Címkék:
Abafi Lajos,
Boáz,
Draskovich,
Jákin,
kesztyű,
kötény,
munka,
nyílt ég,
obszervancia,
ősi eskü,
reform,
Sumonyi Zoltán,
tápisz
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
A legolvasottabb bejegyzések
-
Érdekes dolgot vettem észre a Wikipédián, miközben a Nyolcak avantgard festőcsoport szabadkőműves tagjairól, Kernstok Károlyról és Orbán De...
-
A magyarországi szabadkőművesség aranykorának szokták nevezni az 1868 - 1919 közötti korszakot. Ebben az időszakban számos páholyban jelent...
-
Napraforgó Páholy A Magyarországi Női Páholy Napraforgó Páholy (A Magyar Nagyoriens címén) 1132 Budapest Visegrádi u. 60. noipahol...
-
A hülyeség - vagy a kontrollálatlan "információ" átvétel, avagy szenzációhajhászás egyre csak terjed. Most éppen egy arkansasi...
-
Ady szabadkőműves relikviái Több érdekes cikk is foglalkozott mostanában Ady relikviákkal és ezek között szabadkőművességével kapcsolatos ...
-
2019. június 18-án, életének 84. évében elhunyt Berényi Zsuzsanna Ágnes, a szabadkőművesség kutatója. Számos könyvet, számtalan cikket ír...
-
Újra elkezdett terjedni egyes weblapokon az Albert Pike három világháborúja címen ismert egyik klasszikus konteó (konspirációs teória). E sz...
-
Az alábbiakban néhány olyan érdekességet mutatok be, amelyek között lehet nagyobb jelentőségű (mint a női szabadkőművesség terjedése) és kis...
-
"Masonic Mystery" Game for Android Phones "Masonic Mystery," a locked room puzzle game, is now available f...
Blogarchívum
-
►
2014
(25)
- ► szeptember (1)
-
►
2013
(18)
- ► szeptember (1)
-
►
2011
(36)
- ► szeptember (3)
-
►
2010
(44)
- ► szeptember (2)
-
►
2009
(73)
- ► szeptember (11)
-
►
2008
(48)
- ► szeptember (5)
-
►
2007
(35)
- ► szeptember (9)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése