Borbély Szilárd revelációt jelentő Lúdas Matyi újraolvasása és újraértelmezése végre a helyére teszi klasszikus irodalmunk e sokszor félreértett remekét. Ahogy a szerző elemzése eredményét összefoglalja:
"Fazekas,
a konzervatív író bebizonyította, hogy a régi világ rendje jobb, bármit
is mondjanak a felvilágosodás hívei, az újról álmodozók és a
szabadkőművesek."
A tanulmány szövegében a szabadkőművességre utaló jelek feltárását a következőképpen végzi el Borbély Szilárd:
"Az
ironikus nyelvhasználatra utaló számos példa között további gyanút
kelthet még bennünk, hogy a szarkasztikus utalásokkal áthatott szövegben
vajon Matyi első álöltözete nem rejt-e vajon többletjelentést magában:
„…veszen egy kézi szekercét, / Zsebbeli ölmérőt, s plajbászt egy irha
kötővel; / És egy vándorló olasz ács-formába jelen meg.” (168.) Matyi
nem igazi ács, ezért öltözete csak jelzése az ács öltözetének. A ruházat
tehát jel funkcióba kerül, nem a dogot magát jelenti. Az elbeszélő
által említett kellékek a korszak számára a szabadkőművesek rituális
öltözetének ismert allegorikus darabjait is jelenthetik. Az 1815-ben
megjelenő Mondolat című gúnyirat címlapmetszetének elég
egyetlen kellékkel, a háromszöggel utalnia a szamár hátára ülő alak
szabadkőműves mivoltára [3]. A szabadkőművesek ellen számos pamflet
jelent meg a 18. század vége felé. Matyi alakjának efféle értelmezését
ugyan nem erősíti több eszközzel a szöveg, ám a lehetőség nem teljesen
kizárható. Különösen, hogy az egész mű utalásrendszere éppen a
társadalmi átalakulás elvetésére, a régi jó rend és a patriarchális
szokások konzervatív védelmére irányul."
Mindezekből számomra egyértelműen kiderül, hogy Fazekas írásában támadta a korabeli szabadkőművességet, de legalábbis annak a magyar valóságtól elszakadt, öncélú reformokat, sőt forradalmi ábrándokat kergető képviselőit. Annak tudomásulvétele, hogy nem volt szabadkőműves, a fentiek alapján kiegészül azzal a most már tényként kezelhető állítással, hogy tudatosan nem lépett be ebbe a magyar rögvalóságot felforgatni kívánó szervezetbe, ezzel is demonstrálva konzervatív népi-nemzeti elkötelezettségét!
Forrás: http://www.avorospostakocsi.hu/2013/01/07/a-patriarchalis-ironiarol-a-ludas-matyi-ujraolvasasa/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése